Jah, sa saad kaardimakse vaidlustada. Kuidas see käib ja millal seda teha?

Kaardimakseid saab vaidlustada, kuid tegemist on väga tüütu protsessiga. Võimalusel tuleks seda vältida.Foto: Shutterstock

Kas tead, et kaardimakse tehinguid saab oma kodupangas vaidlustada? Mida vaidlustamine tähendab ja mida peaksid sellest teadma tarbijad ja e-kaupmehed? See artikkel toob selgust.

Mida peaks tarbija teadma kaardimakse vaidlustamisest?

Kaarditehingu vaidlustamine on tarbija võimalus kaitsta end pettuste ja autoriseerimata tehingute eest. Kui näed oma pangakaardi väljavõttel tundmatuid tehinguid, on sul võimalik pangas algatada tehingule vaidlustus. Kuid vaidlustada saab ka ise algatatud oste. Näiteks kui oled saanud kahjustatud või defektse toote, võib teatud juhtudel rakenduda õigus saada kaupmehelt raha tagasi.

Kui kaupmees keeldub tagasimaksmisest või kauba vahetusest, aga oled kindel, et see õigus sul siiski on, siis saab algatada kaardimakse vaidlustuse läbi oma panga. Kui pank leiab, et vaidlustus on õigustatud, siis rakendub tagasinõue ehk chargeback ning saad läbi panga oma raha tagasi. Tehingu vaidlustuse saab algatada ka näiteks siis, kui raha on võetud topelt ja kaupmees keeldub seda tagastamast.

Samas on oluline mõista, et kaardimakse vaidlustamist tasub teha alles viimase võimalusena. Vaidlustamist menetledes küsib pank kindlasti kogu tehinguga seotud informatsiooni, sealhulgas kirjavahetust kaupmehega, kust peab ilmnema, et oled teinud kõik endast oleneva lahenduse otsimiseks, kuid kaupmees keeldub olukorda lahendamast või lihtsalt ei vasta pöördumistele.  Alati tuleb algatada ostust taganemise soov esmalt kaupmehe juures ja kui see tulemusi ei anna võib pöörduda ka panga poole.

Vaidlustada saab ainult kaardimakseid ehk kui e-ost on tehtud tasudes MasterCardi või Visa kaardiga. Vaidlustust ei saa esitada pangamakse tehingutele.

Mida peab kaupmees teadma kaardimaksete vaidlustamisest?

Kaardimakse vaidlustamine on kaupmehe jaoks kulukas ja tülikas. Et vaidlustuste arv viia miinimumini, on oluline järgnev:

  1. Ole oma klientidele hästi kättesaadav. Kontaktandmed peavad olema e-poes/veebilehel kergesti leitavad ja õiged, et klient saaks oma küsimustega otse kaupmehe poole pöörduda. Kui kaupmees ei vasta, siis on vaidlustused kiired tulema. 
  2. Põhjalikud, selged ja kergesti leitavad tagastus- ja tarnetingimused kaupmehe e-poes/veebilehel vähendavad oluliselt riski vaidlusteks. Loomulikult peavad need tingimused vastama seadustele, regulatsioonidele ning levinud praktikatele.
  3. Hoolitse, et kasutad turvalist makselahenduste pakkujat. Euroopa Liidus tegutsedes on kindlasti vaja tagada, et kaarditehingud vajavad maksjalt täiendavat kinnitust ehk 3D secure tehnoloogiat. Maksekeskuse teenused vastavad nendele nõuetele ja kõik kaardimakse tehingud lähevad läbi 3D Secure. Hoia alles kogu dokumentatsioon, mis puudutab ostu ja tehingut – tehingukinnitused, arved, tarnete kinnitused, logid ja vaidluste korral kogu kliendisuhtlus. Kaarditehingu vaidlustamist uuriv pank küsib neid vaidlustuse menetlemise käigus.
  4. Kui müügitingimustes on kirjas, et antud tootele tagastust ei pakuta (näiteks pesu, aeguv kaup jne) ning sa saad pangale tõestada, et enne ostu sooritamist maksja nende tingimustega ka nõustus, siis ei ole vaidlustusel alust. Seega veendu, et müügitingimused on koostatud nii, et need ka sind kaitsevad. 
  5. Vaidlustusi puudutavatele küsimustele vasta kiiresti. Päringutele vastamise aeg on piiratud, mistõttu tuleb üles näidata operatiivsust. 

Kaupmees peab arvestama, et juhul kui chargeback jõustub, siis reeglina kaotab ta tehingu summa ning menetlemise tasu. 

Ebameeldiv protsess kõigi jaoks

Kaardimaksete vaidlustamine on keeruline ja ebameeldiv kõigi osapoolte jaoks. Kaupmehe ja tarbija vahelisi vaidlusi tuleks võimalusel lahendada enne vaidlustuse esitamist, sest see on kasulikum ja kiirem nii tarbijale endale kui kaupmehele. Tarbija peab teadma, et kui kaupmees on teda petnud ja katsed tagastuse saamiseks ebaõnnestunud, siis kaarditehingu vaidlustamise võimalus võib aidata ebaausalt kaupmehelt siiski raha tagasi saada.

Kaupmees saab aga omalt poolt seista hea selle eest, et tema kliendid ei peaks tagasinõuet üldse esitama.

Kaardimaksete vaidlustuste ja charbacki kohta saad lugeda ka Maksekeskuse kodulehe korduma kippuvate küsimuste juures.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Telli siit e-kaubanduse uudiskiri!

E-kaubanduse nädala olulisemate uudiste ja põnevamate lugude uudiskiri!