Osta kohe, maksa hiljem: maailmas populaarne makseviis kinnitab kanda ka Eestis

Osta kohe, maksa hiljem makseviis on väga populaarne noorte seas. (C)Foto: Shutterstock

E-ostu sooritamise mugavus, tagastatud kauba eest mitte maksmine, suuremate ostude eest tasumine mitmes osas – need on vaid mõned põhjused, miks “osta kohe, maksa hiljem” makseviisid populaarsust koguvad. Neile lisandub veel ostujõu vähenemine, mis sunnib inimesi oma igakuiseid kulutusi kontrolli all hoidma.

Inbanki Eesti äriüksuse juht Valdeko Kübarsepp ja Maksekeskuse müügi- ja turundusjuht Kuldar Kullasepp selgitavad, kui hästi on see teenus vastu võetud Eestis. 

Olemuslikult on “osta kohe, maksa hiljem” idee lihtne. “Võlu seisneb ostude ajatamises paari kuu peale – näiteks võimalus maksta ostu eest kolmes osas, kusjuures ei lisandu intresse ega muid tasusid,” selgitab Kübarsepp. “See on paindlik ostuvõimalus, kui ei soovi suuremat summat kohe välja käia,” lisab Kullasepp. Näiteks kolmesaja eurose ostu eest tasub klient kolmes võrdses osas, sajaeuroste maksete kaupa. 

Ühest küljest aitab see suuremaid väljaminekuid mõnekuise perioodi peale ajatada. Teisalt lisab teatud kategooriate puhul oluliselt ka ostumugavust ja -kindlust. “Näiteks võid tellida koju mitu riideeset, saata mittesobivad asjad tagasi ja maksta hiljem ainult selle eest, mis päriselt meeldis ja mille alles jätad. Muidu teed osteldes justkui ettemaksu – kaupa veel pole, aga raha on kontol broneeritud,” lisab Kübarsepp. 

Inbank Indivy makselahendust saab kasutada ostudele vahemikus 30–1500 eurot. Eelmisel aastal oli keskmine ost osamaksetega tasumisel 325 eurot, 2021. aastal 331 eurot. “Võrreldes 2021. aastaga on väike langus keskmises summas (–2%), mis tähendab, et inimesed kasutavad makselahendust julgemalt ka väiksemate summade puhul,” kirjeldab Kübarsepp.

Aastaga kahekordne tõus

“Osta kohe, maksa hiljem” valdkonna pioneeridel, nagu Klarna, Affirm ja Afterpay, on kokku enam kui 100 miljonit kasutajat ja nende makseviise pakuvad rohkem kui 330 000 kaupmeest üle maailma. 

“Kui 2018. aastal oli selle turu maht 285 miljardit dollarit, siis prognooside järgi tehakse 2025. aastal “maksa hiljem” lahendusi kasutades oste 680 miljardi dollari eest, sellest Euroopas 357 miljardi eest,” täpsustab Kübarsepp.

Eestis 2020ndast aastast turul olev Indivy kahekordistas müügitulu aastatagusega võrreldes.

Sama trendi on näha ka Maksekeskuse andmetes, kes lisaks Indivyle vahendab traditsioonilist Liisi järelmaksu. “Võrreldes selle aasta jaanuari-veebruari eelmise aasta algusega, siis “osta kohe, maksa hiljem” tehingute osakaal kõigi tehingute hulgas on enam kui kahekordistunud. Lisaks teadlikkuse kasvule mängib siin tõenäoliselt rolli ka kasvanud majanduslik ebakindlus. 

Intressivaba ajatamise võimalus on tark samm, kui pidada kinni teenuse tingimustest ehk maksegraafikust,” tõdeb Kullasepp.

Kaupmehele hea võimalus sihtgruppide aktiveerimisel

Klientide vajadustele vastavate makselahenduste pakkumine on iga kaupmehe jaoks äärmiselt oluline. Muutuvas majanduskliimas tuleb sellele täiendavalt tähelepanu pöörata. “Enamik oste tasutakse jätkuvalt pangamakse kaudu ja nii see ka jääb, kuid “osta kohe, maksa hiljem” makseviisidel on oma koht ja see toob omad võimalused igale kaupmehele, kusjuures riskid kaupmehele puuduvad,” ütleb Kullasepp. Nimelt saab kaupmees kogu ostusumma kohe kätte ega pea ootama osamaksete laekumist.

Juba nimetatud eelistele lisaks loob maksa hiljem lahenduste pakkumine võimaluse tavapärasest suuremateks ostukorvideks. Samuti tõstab see usaldusväärsust – kauba võib tellida ka siis, kui selle sobivuses on veidi kahtlusi. Enne reaalselt raha välja käimist on võimalik sellega tutvuda. Kogemus näitab ilmekalt, et lihtsaks tehtud tagastuste pakkumine paneb klienti ostma kuid mitte ilmtingimata kaupa tagastama. Kuid kui klient peaks ostu tagastama, siis tagastuse vormistamine on sama lihtne nagu teiste makseviisidega tasutud ostude puhul. Maksa hiljem makseviiside pakkumine ei loo e-poodidele seega täiendavat koormust, küll aga võib avada ukse uutele klientidele.

Välismaa mured meid veel ei kimbuta

“Osta kohe, maksa hiljem” puhul on toodud välja, et see võib noorema tarbija võlgadesse viia. Seda juhul, kui klient peaks osamaksetega hätta jääma, mis omakorda võib olenevalt lepingu tingimustest tuua kaasa täiendavaid kulutusi. Nii Kübarsepp kui Kullasepp kinnitavad, et Eestis ei ole see probleemiks kasvanud. Siiski meenutab Kübarsepp, et iga ostuotsus tuleb tarbijal läbi mõelda ükskõik millise tehingu eel, sest tekib tasumise kohustus. Niisamuti ka “osta kohe, maksa hiljem” lahenduste puhul.

“Kuna Indivy “osta kohe, maksa hiljem” makseviisi summad ei ole kuigi suured, vahemikus 30–1500 eurot, siis on lühiajalises makseviivituses kliente üldiselt vähe ehk 0,5 protsenti kogu lepingute mahust,” selgitab Kübarsepp. 

Ta lisab, et pangana on nende soov probleeme ennetada, mis tähendab, et raskustesse sattunud klientidele lähenetakse personaalselt. “Inbanki soov ei ole maksehäiretest kasu lõigata ega seda protsessi kuidagi eskaleerida. Soovime, et kõigist klientidest saaksid head püsikliendid, kes kasutavad teenust läbimõeldult ja vastutustundlikult.”

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Telli siit e-kaubanduse uudiskiri!

E-kaubanduse nädala olulisemate uudiste ja põnevamate lugude uudiskiri!