E-pood on mugav ja kiire võimalus ostude tegemiseks, kuid see avab samas uusi võimalusi ka kurjategijatele, kes püüavad veebiplatvorme ära kasutada rahapesuks ja pettusteks. UAB Paysera Leedu tegevjuht Marijus Plančiūnas selgitab, kuidas kaitseb rahapesu tõkestamine, küberturvalisus ja isikuandmete kaitse nii tarbijate kui ettevõtjate raha ja andmeid.
Rahapesu tõkestamine ehk AML (Anti-Money Laundering) pole ainult traditsiooniliste finantsasutuste ülesanne.
AML aitab e-kaubandust turvalisemaks muuta
Tunne Oma Klienti (KYC) – Paljud e-kaubanduse platvormid rakendavad KYC-protseduure, mis nõuavad klientidelt autentsete isikuandmete esitamist ja isikutuvastust. Näiteks enne suuremate ostude tegemist või teenuste kasutamist peab klient tõendama, et ta on see, kellena väidab end olevat. See vähendab identiteedivarguste ja rahapesu riski.
Makseanalüüs ja kolmandate osapoolte jälgimine – E-kaubanduses sõltuvad maksed sageli kolmandatest osapooltest, nagu krediitkaartide ja e-rahakottide väljastajad ja pangad. AML-süsteemid jälgivad neid tehinguid, et avastada ja raporteerida kahtlasi rahavooge, mis võivad viidata kuritegelikule tegevusele.
Rahvusvaheliste tehingute järelevalve – E-kaubandus on ülemaailmne, mis tähendab, et sageli tehakse makseid eri riikide vahel. Selline laiahaardelisus suurendab riski, et kurjategijad püüavad süsteeme ära kasutada. AML-hoolsusmeetmed tagavad, et rahvusvahelised tehingud on läbipaistvad ja kahtlased mustrid jõuavad õigete ametiasutusteni.
Tarbijate kaitsmine AML-i abil
AML-i kasutuselevõtt aitab kaitsta tarbijaid mitmel viisil. Näiteks luuakse AML-i ja küberturvameetmete abil turvaline keskkond, kus tarbijad saavad olla kindlad, et nende maksetehingud on kaitstud.
Isikuandmete kaitse olulisusele viidates selgitab Plančiūnas: “E-kaubanduse maailmas, kus isikuandmete lekked on sage probleem, aitab isikuandmete kaitse üldmäärus (GDPR) tagada, et platvormid järgivad rangelt andmekaitse nõudeid.”
Olulisel kohal on ka usalduse loomine. “Kui e-kaubanduse platvormid järgivad AML-i isikuandmete kaitse ja küberturvalisus reegleid, tunnevad tarbijad end turvalisemalt ja on valmis platvorme usaldama.”
Mida saab klient teha?
Kuigi AML-meetmete rakendamine on nii finantsasutuste, kui paljude teiste ettevõtjate ülesanne, saavad ka tarbijad panustada turvalisema e-kaubanduse keskkonna loomisse. Plančiūnas rõhutab, et kui e-kaubanduse platvorm palub ostlejal oma isikusamasust tuvastada või täita teatud nõudeid, tuleb mõista, et need meetmed on nii kliendi kui finantssektori turvalisuse tagamiseks.
“Kui märkate e-kaubanduse platvormil midagi kahtlast, näiteks tundmatutelt müüjatelt suuri allahindlusi või ebatavalisi makseviise, raporteerige sellest platvormi turvameeskonnale,” soovitab ta.
Lisaks tuleb vältida makseid tundmatute kanalite kaudu ja eelistada usaldusväärseid maksesüsteeme.
Plančiūnas selgitab, et AML on lisaks traditsioonilisele pangandusele oluline ka e-kaubanduse valdkonnas, sest aitab kaitsta nii tarbijaid kui ka ettevõtteid finantspettuste, identiteedivarguse ja rahapesu eest. “Finantsasutuste ja e-kaubanduse platvormide koostöös tagada turvalisema veebikeskkonna ning kaitsta oma raha ja isikuandmeid.”