Ülevaade: kuidas saab end levinud pettuste eest kaitsta

Minisarja 2. osa

Pettustevastaste tööriistade ja tarkvara kasutamine aitab tuvastada kahtlaseid tehinguid.Foto: Depositphotos

Me ostleme üha rohkem internetis, kuid see tähendab, et ka pettuste arv e-kaubanduses on kasvanud. Minisarja teises osas vaatame, kuidas saab end levinumate petuskeemide eest kaitsta.

Kaupmehed saavad end pettuste eest kaitsta mitmel viisil

Esiteks tuleb parandada turvalisust – kasutades turvalisi maksesüsteeme ja regulaarseid turvakontrolle, et avastada ja parandada haavatavusi. Samuti on oluline tugevdada kliendi isiku- ja makseandmete kontrolliprotseduure.

Pettustevastaste tööriistade ja tarkvara kasutamine aitab tuvastada kahtlaseid tehinguid. Töötajate koolitamine aitab neil ära tunda pettuse ohud ja teada, kuidas neile reageerida. Kahtlaste tegevuste ja mustrite jälgimine ostuajaloo põhjal aitab tuvastada potentsiaalsed pettused.

Kuidas saab klient end pettuste eest kaitsta?

Kliendid saavad end pettuste eest kaitsta kasutades tugevaid ja unikaalseid paroole, mida nad regulaarselt vahetavad.  Turvalisust suurendab veelgi kahefaktorilise autentimise kasutamine. Oluline on hoida seadmed ja tarkvara ajakohased ning teha tarkvarauuendusi, et vältida turvaauke.

Näiteks aitab kõikide tehingute kohta teavituste seadistamine kiiresti avastada volitamata tegevusi. Kindlasti ei tohi jagada isiklikku teavet tundmatute allikatega ning phishing-sõnumite suhtes tuleb olla ettevaatlik ja tähelepanelik. Näiteks kui saate e-kirju ja SMS-sse pealkirjade ja sisuga “Teie konto blokeeritakse, kui te ei klõpsa lingil ega anna piisavalt teavet” ei tohi kindlasti klõpsata kirjas või sõnumis olevatele linkidele ega sisestada kuskile oma andmeid, sest enamasti saadavad selliseid kirju kurjategijad, kelle eesmärgiks on teie andmed varastada. Seetõttu tasub alati pöörata tähelepanu ka saatja aadressile. 

Samuti ei tohi telefonikõnedes, kus teile helistab väidetavalt mõni pangatöötaja või politseinik, jagada oma sisselogimisandmeid või muid isikuandmeid.  

Üks oluline teadmine, mida kiputakse unustama, on ka see, et oste tuleb teha ainult usaldusväärsetes ja tuntud veebipoodides.

Pettused on ajas muutunud

Tehnoloogia arengu ja e-kaubanduse kasvuga on hakanud ka petturid kasutama üha keerukamaid meetodeid ja tehnoloogiaid andmete ja raha varastamiseks. Seetõttu arendavad erinevad riigid ja organisatsioonid pidevalt uusi reegleid ja standardeid pettuste vastu võitlemiseks. See toob omakorda kaasa ka pidevalt uuenevaid kaitsemeetmeid.

Ajas on paranenud ka pettuste vastased tööriistad ja meetmed, kuid petturid leiavad alati uusi viise, kuidas neist mööda minna. Seetõttu on oluline olla pidevalt teadlik uutest ohtudest ja kohandada kaitsemeetmeid vastavalt. Püsides valvas ja kasutades kaasaegseid kaitsemeetmeid, on võimalik vähendada pettuste riski ning nautida turvalist ja mugavat e-kaubanduse kogemust.

Finantsteenuseid osutab Paysera LT UAB. Enne teenuste kasutamist tutvuge tingimustega Paysera veebilehel https://www.paysera.ee/v2/et-EE/juriidiline ja vajadusel konsulteerige asjatundjaga.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Telli siit e-kaubanduse uudiskiri!

E-kaubanduse nädala olulisemate uudiste ja põnevamate lugude uudiskiri!