Petturid kasutavad üha sagedamini tuntud ettevõtete nime ja kuvandit, et inimestelt raha välja petta – nüüd on nende sihtmärgiks sattunud ka pakiautomaatide võrgustik Unisend. Unisend hoiatab kliente, et nad oleksid tähelepanelikud ja teavitaksid kohe kahtlastest teadetest.
“Ära muretse, olen tellimuse eest juba maksnud. Teile on vaja kinnitleda seda ja te saate raha teile pangakontose,” just sellise vigases eesti keeles sõnumi sai üks naine, kes müüs ühte eset Facebook Marketplace’is ja arvas, et on ostja leidnud.
Pettur esitles end Unisendi kliendina, soovides väidetavalt tasuda müüdava kauba eest Unisendi kaudu. Naisele saadeti võltsitud kinnitus, et makse on juba sooritatud, ning paluti tehing kinnitada spetsiaalse lingi kaudu. “Sain kohe aru, et tegemist on pettusega, sest Unisend ei saada makse kinnitamiseks linke ega palu kunagi sisestada oma pangakonto andmeid sel viisil,” selgitas naine.
Petuskeemid vohavad!
Viimastel aastatel on laialt levinud petuskeemid, kus kelmid kasutavad tuntud ettevõtete nimesid ja kujundust, et heausksetelt inimestelt raha välja petta. Selliseid võltssõnumeid saadetakse erinevate brändide alt, püüdes eksitada inimesi ja varastada nende makseandmeid.
“See on esimene pettus, mis ilmub Unisendi nime alt, kuid eks seda karta oli, et varem või hiljem hakkavad kelmid ka Unisendi nime alt tegutsema,” tõdeb Unisendi kommunikatsiooni ja turunduse juht Helerin Sanders.
Unisendi turvalisuse osakonna juht Andrius Varnelis selgitab, kuidas need skeemid töötavad. “Oleme täheldanud juhtumeid, kus petturid saadavad kirju, väites, et kasutaja peab oma andmeid uuendama või makse kinnitama. Sellised sõnumid võivad sisaldada linke, mis suunavad kasutaja võltsitud Unisendi lehele, kus palutakse sisestada pangaparoole või maksekaardi andmeid,” räägib Varnelis. Ta hoiatab, et tegelikult on petiste ainus eesmärk varastada teie raha.
Peamised ohumärgid, mille abil pettus tuvastada!
Turvatiim uuris juhtumit lähemalt ja tuvastas mitu pettuse märki. “Üks esimesi ohumärke oli vale veebiaadress,” ütleb Varnelis. Õige Unisendi leht on “unisend.ee”, kuid petuskeemis kasutati aadressi “unisend.trustdeal.sbs”. Lisaks oli sõnumi keelekasutus vigane ja kahtlane. Samuti rõhutas Varnelis, et Unisendi ametlikud maksed toimuvad alati ettevõtte iseteeninduse kaudu, mitte kolmandate osapoolte veebilehtede kaudu.
“Sellised petuskeemid on paraku järjest levinumad, sest petturid kohandavad oma meetodeid pidevalt. Nad teevad kõik, et jätta mulje, nagu oleks tegemist ametlike teadetega, kasutades selleks ettevõtte logo, värve ja stiili. Sellepärast ongi väga oluline, et inimesed oleksid ettevaatlikud ja kontrolliksid alati hoolikalt, kas teade või link pärineb ametlikust allikast,” lisab Varnelis. Ta tuletab meelde, et kui keegi on sellise lingi kaudu juba oma andmeid jaganud, tuleks viivitamatult ühendust võtta oma pangaga ja kaotustest teavitada politseid.
Võta ühendust!
Sanders rõhutab, et kindlasti ei soovita nad alati toetuda samadele ohumärkidele: kelmid on kiired ja muudavad pidevalt pettuse viise, et tabada inimesi, kui nad on millegagi justkui ära harjunud ja kahtlustavad kõige vähem. “Makseid tehes või neid saades soovitame inimestel alati olla väga tähelepanelikud. Kahtluste korral palume alati kas Unisendi või politseiga enne ühendust võtta ja kinnitus saada veendumaks, et kõik vastab meie poolt pakutavatele teenustele,” lisab ta.
Unisend palub kõigil, kes saavad kahtlaseid sõnumeid, pöörduda otse ettevõtte poole ja teatada pettustest aadressil info@unisend.ee. “Meie prioriteet on kaitsta oma kliente ja hoiatada võimalike ohtude eest. Kui kahtlete teate või makse turvalisuses, võtke meiega julgelt ühendust,” rõhutab Varnelis.