Kes peaks võtma vastutuse uudsete makselahenduste turvalisuse eest?

SEB Turbekeskuse turbejuht Kätlin Kukk.Foto: Kätlin Kukk

SEB Turbekeskuse turbejuht Kätlin Kukk kirjutab makselahenduste turvalisusest ja pettusjuhtumite massilisest kasvust. 

Oleme teinud kiire hüppe sularahast kui igapäevaselt enimkasutatavast maksevahendist, uuenduslike digilahendusteni, mille peamiseks müügiargumendiks on kasutajamugavus. Makseprotsesside pideva lihtsustamisega kaasneb paratamatult kasutajate tähelepanematus, mis loob petturitele seeläbi soodsad võimalused ohvrite püüdmiseks. 

Oma andmeid sisestatakse ning makseid sooritatakse tänu nutikatele makselahendustele täna möödaminnes. Seejuures puuduvad suurel osal kasutajatest aga baasteadmised küberturvalisusest ning võimalikest petuskeemidest hoidumisest. Uuendusliku lahenduse kasutajal tekib tihtipeale ootus, et turvalisus peitub eelkõige arendaja poolt tehtud valikutes, kuivõrd iseenda valvsuses ja otsustes. Nii kaotavad aasta lõikes inimesed üle maailma petturitele miljoneid, sest teenuste kasutamise ideaaltingimusi täita ei suudeta. Kes aga peaks võtma vastutuse turvalisuse loomise eest? 

USA on turvalisuse teenäitajaks

Kuidas riske maksimaalselt minimeerida? USA-s näeme juba aastakümneid šampoonipudelitel silte „Do not drink“ („mitte juua“), mis kujutavad endas tootjate pingutust tagada kasutajate täielik ohutus. Nii hindavad ookeanitagused ettevõtted oma toote täpselt nii turvaliseks, kui on ühiskonna kõige nõrgem lüli. Kas varasemalt absurdsena tunduvad kasutusjuhendid võiks täna olla ka meie reaalsus? Jah, sest see tundub olevat meie vajaduspõhine tulevik.

Makselahenduste turvalisusele peaks kaasa aitama seadusandlus

Kuigi võime eeldada, et oleme keskmisest ameeriklasest teadlikumad, näitavad numbrid vastupidist – SEB Eesti tuvastas 2023. aastal 90% rohkem pettusjuhtumeid, kui aasta varem. Kõigis neid juhtumites on üks põhiline ja ühildav komponent – need poleks saanud teoks, kui ühiskonnal eksisteeriks ohutunne ning teadmised küberturvalisusest. Kuna teadlikkuse tõstmine on aga aeganõudev protsess ning lähiaastatel pettuste vaatest drastilist langust näha ei ole, peaksid teenusepakkujad aina tugevamalt ohjad enda kätte haarama. Seejuures on oluline jõuda järgi ka seadusandlusega.

Ükskõik, kui hästi on tehniline lahendus üles ehitatud, leiab inimene alati võimaluse turvalisusmeetmetest möödavaatamiseks. Kui keskenduda järjest uuenevatele ja mugavamatele makselahendustele, peaks ka nende puhul olema hügieeniks üheselt mõistetav kasutusjuhend. Vaid nii – teenusepakkuja ja seadusandluse koostöös – saame öelda, et oleme teinud kõik, jõudmaks kõigi kasutajate maksimaalse turvalisuseni.

E- kaubanduse uudsetest lahendustest kuuleb lähemalt 12. märtsil toimuval Balti E-kaubanduse foorumil.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Telli siit e-kaubanduse uudiskiri!

E-kaubanduse nädala olulisemate uudiste ja põnevamate lugude uudiskiri!