Põletav küsimus: mis on eduka domeeninime saladus?

1. osa

Hea domeeninimi aitab külastajatel sinu veebisaiti hõlpsalt üles leida.Foto: Shutterstock

Plaanid avada uue veebilehe? See on põnev protsess, millega seondub üks oluline otsus, mis võib kohati natuke “peavalu” valmistada – mis saab saidi nimeks? Ideid koguneb, kuid kuidas teada, milline on parim valik?

Domeeninimi peab kõlama hästi ning tekitama uudishimu. Kui see reklaamides silma paistab ning põnevust tekitab, toob see sinu veebilehele palju liiklust.

Nime valikul on aga mitu aspekti, millele mõelda. Selles kaheosalises artiklis üritame domeenime valimise sinu jaoks võimalikult lihtsaks muuta. Jagame mõtteid ja nippe, kuidas leida just oma brändi veebilehe jaoks õige nimi.

Mis on domeeninimi?

Domeeninimi on digitaalne aadress (näiteks: www.minuaadress.ee). Seda aadressi panevad kliendid tähele juba enne veebilehe avamist. See peaks olema lihtne ja selge, et kiirelt teada saada, millest sinu saidil juttu tuleb.

Teinekord võib nimi ise suurepäraselt kõlada, kuid kui see ei kajasta saidi sisu, võid kaotada paljud kliendid isegi enne, kui nad on sinu saidi avanud. Valides sobiva domeeninime, avad oma külastajatele ukse, mis lausa kutsub neid sisenema. Lisaks saad lehe nime kaudu väljendada saidi professionaalsust ja sisendada klientidele kindlustunnet.

Isegi kui mõtteis on juba ideaalne domeeninimi, peaksid kontrollima, kas selline nimi on veel vaba ehk pole juba kasutuses kellegi teise poolt. Tänapäeva digitaalses maailmas on üle 2 miljardi veebisaidi, mistõttu on konkurents parima domeeninime pärast väga suur.

Kuidas valida domeeninime?

Interneti algusaegadel ei eksisteerinud veel domeeninimesid. Otse loomulikult oli siis ka väga vähe veebisaite ja domeeninimede asemel olid kasutusel lihtsalt IP-aadressid ehk lehe avamiseks tuli sisestada numbririba, näiteks 192.158.1.38.

Kui internet kasvama hakkas ja veebisaite juurde loodi, muutus selline numbririba kasutamine üsna keeruliseks ning kasutusele võetigi domeeninimed. Nimesid ja sõnu on palju lihtsam meelde jätta kui erinevaid numbrkombinatsioone.

Hea domeeninimi aitab külastajatel sinu veebisaidi hõlpsalt üles leida. Teinekord pole vaja kasutada isegi otsingumootoreid, näiteks kui avad lehe www.cv.ee või www.tallinn.ee, võid juba enne aimata, et cv.ee kaudu saab saata CV-sid ning tallinn.ee pakub informatsiooni Tallinna linna kohta.

Ideaalse valikuvõimaluse puhul võikski sinu saidi domeeninimi just niisama lihtne ja selge olla.

Domeeninimi, mis jääb meelde

Me teame hästi, et veel kasutamata domeeninime leidmine ei olegi alati kerge, sest tihti võib juhtuda, et täpselt sellise nimega veebisait, nagu sa plaanisid, on juba loodud. Sellisel juhul pead välja mõtlema uue sõnade kombinatsiooni ja selliselt, et see annaks endiselt aimu sinu saidi sisust ja jääks külastajatele ka lihtsalt meelde.

Näiteks domeeninimi www.estonia.com registreeriti juba aastal 1998, kui internet alles oli populaarsust kogumas. Nii on ka Eesti ametliku turismiinfo veebisaidi domeeninimi hoopiski http://www.visitestonia.com ehk siis on lisatud sõna “visit”, mis tähendab külastama, andes domeeninime tähenduseks “Külasta Eestit”. Seeläbi on üsna kerge aru saada, et see sait kutsub inimesi Eestit külastama.

Loomulikult võid domeeninimeks valida ka oma firma või enda nime, kuid sellisel juhul on saidile jõudmiseks vaja teha rohkem reklaami. Sisestades näiteks www.lilled.ee on igati loogine, et jõuate saidile, mis pakub lilli, aga et sisestada www.rikets.ee, peate täpselt teadma, et Rikets on just lillepoe nimi.

Saidi sisu äratundmine ainuüksi domeeninime järgi võib tõesti olla üheks parimaks valikuks. Siiski võivad mõlemad näiteks toodud nimed hea reklaami korral olla head, kuna on piisavalt lühikesed ja hästikõlavad.

Millised on parimad domeenilaiendid?

Domeeni laiend on domeeninime viimane osa. Näiteks www.google.com-i domeenilaiend on “.com”. Domeeninimede süsteemis on saadaval üle 1000 domeenilaiendi ja nende seast valimine võib tihti tunduda üsna segane.

Enne domeeninime ostmist peaksid otsustama, milline domeenilaiend sobib sulle või sinu ettevõttele kõige paremini. Maailmas kõige populaarsemad on domeenilaiendid “.com”, “.net”, “.org” ja “.edu”. Eesti lehtede populaarseimaks domeenilaiendiks on “.ee”.

Soovitame alati valida kõige populaarsemate domeenilaiendite vahel, kuna siis on kindel, et kõik, kes otsivad sinu saiti, leiavad selle kõige lihtsamal viisil. Ehk kui sinu veebisait on mõeldud ainult eestlastele, on parim “.ee” laiend, rahvusvahelise saidi puhul oleks parimaks lahenduseks “.com”.

Teised populaarsed domeenilaiendid on enamasti kasutusel täpsemalt defineeritud alade või teemadega. Näiteks “.net” on tavaliselt kasutusel võrguteenuseid pakkuvate saitide poolt, laiendit “.edu” kasutavad haridusega seotud veebisaidid ning laiendit “.org” mittetulundusühingud.

Aastatega võivad mõned domeenilaiendid ka muutuda või lisanduda. Näiteks on viimastel aastatel muutunud eriti populaarseks “.ai”, mis esialgselt oli Anguilla riigi kohalik domeenilaiend. Kuna aga järjest rohkem kogub populaarsust tehisintellekt ehk inglise keeles “artificial intelligence”, millest tuleneb lühend AI, on ka laiend “.ai” väga laialt kasutusele võetud ning nüüd ka palju kõrgema hinna eest müügil.

Niisiis võttes arvesse sinu saidi sisu ja külastajate sihtgruppi, saad täpselt otsustada, milline nimi on parim. Muidugi tuleb arvestada, et kõige populaarsemate domeenilaienditega domeeninimed on juba kasutusel, mille tõttu ei pruugi valikuvõimalus enam väga suur olla.

Võimaluse korral vali siiski populaarseimate laiendite seast, lisades näiteks mõne sõna oma domeeninimele juurde, selle asemel et valida juba kümneid kordi kasutusel olev domeeninimi lihtsalt teistsuguse laiendiga.

Järgmises postituses jagame veel mõned nipid, kuidas edukalt domeeninime valida.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Telli siit e-kaubanduse uudiskiri!

E-kaubanduse nädala olulisemate uudiste ja põnevamate lugude uudiskiri!