Dropshippingu tume pool: millised ohud varitsevad ja kuidas neid vältida?

dropshipping
Kui klient sooritab dropshipping-poes ostu, siis poest läheb teave tootjale, kes kauba komplekteerib ja ka tarbijale saadab. Foto: Shutterstock

Tänu näiliselt lihtsale viisile müüa kaupu tegemata ise olulisi investeeringuid, on dropshipping saavutanud suure populaarsuse ja kasvab kiiresti ka Eestis. Juhtiva makselahenduse pakkujana näeb Maksekeskus viimaste kuude jooksul märgatavat kasvu just dropshipping-poodide osas. 

Mis on dropshipping?

Tavapärases e-kaubanduses on levinud, et kaupmees omab kaupa oma kaupluses, laos või vähemalt lähedalasuva partneri juures. See tähendab, et partneri juurest tellitakse kaup esmalt enda juurde, seejärel pakendatakse ja saadetakse kliendile. Kuna kaubad on kaupmehe käes või vähemalt väga lähedal, siis saab tagada nende kiire väljastamise. Eesti e-poodides on ostlejate ootus saada kaup kätte paari-kolme päeva jooksul.

Dropshipping-poe teeb eriliseks see, et kaupmehel ei ole enda käes ühtegi müüdavat toodet, vaid tihtilugu vahendab ta Hiinas asuvate tarnijate kaupa. Kui klient sooritab dropshipping-poes ostu, siis poest läheb teave tootjale, kes kauba komplekteerib ja ka tarbijale saadab. 

Probleem #1: kujutelm kauba olemasolust

Nagu öeldud, siis dropshipping-poed ise kaupa ei oma. Ja kuigi see võib tunduda kaupmehele mugav, võib see kaasa tuua ka mitmeid probleeme, seda nii kliendile kui kaupmehele endale.

Näiteks võib esineda probleeme toote kvaliteedi kontrolliga. Kuna e-poe pidaja kaupa ei oma, siis ei saa ta lõpuni veenduda ka selle kvaliteedis või autentsuses. Loodetavasti muidugi ollakse tellinud endale vähemalt mõned tooted, et veenduda müüdava kauba headuses, kuid see ei pruugi alati nii olla. Nii ei ole müüjal kindlat veendumust, mis kvaliteediga ja mil moel pakendatud kaup kliendini jõuab.

Probleem #2: kauba saatmine

Dropshippingu puhul vastutab kauba saatmise eest tarnija. Kuna tarnija asub Eestist väga kaugel, tähendab see üldiselt ka pikki tarneaegu. Kes on näiteks AliExpressist ostnud, teab, et kauba kättesaamiseni võib kuluda isegi kuu või kaks. Kaupmees on kohustatud e-poes klienti tarneaegadest teavitama, kuid tal on väga keeruline päriselt garanteerida või isegi teada kauba reaalset tarneaega. See võib aga tähendada, et klient saab kauba kätte oodatust palju hiljem. 

Probleem #3: tagastamine

Seadus kohustab kaupmehi võimaldama kliendil 14 päeva jooksul pärast kauba kättesaamist ostust taganeda ja kauba tagastada. Praktikas on dropshippingu puhul kauba tagastamine oluliselt keerulisem. Halvemal juhul soovitab müüja tagastada kaup Hiina tarnijale, mis tegelikkuses ei ole kuigi mõeldav variant. Vastutustundlik kaupmees võtab tagastatud kauba ise vastu.

Paraku on aga dropshipping-poest ostetud kaupade tagastamise ja seetõttu ka raha tagasi saamisega probleeme ja peavalu.

Et tagastamisega seotud riske vähendada, tasub ostjal enne ostu sooritamist müüjalt täpselt järgi uurida, kuidas kauba tagastamine käib.

Probleem #4: klienditoe puudumine

Ei saa öelda, et kõikidel dropshipping-poodidel klienditeenindus puudub, aga tegemist ei ole sugugi võõra probleemiga. Kuna dropshippingu idee on keskenduda kauba turundusele ja müügile, siis pahatihti jääb klienditeenindus tagaplaanile. Probleemide ilmnemisel võib osutuda keeruliseks saada ühendust kauba tarnijaga või saada õigeaegset abi muude küsimustega.

Kuidas dropshipping-poodi ära tunda?

Esimene reegel poe usaldusväärsuse hindamiseks on vaadata, kas ettevõtte kontaktandmed ja telefoninumber (!) on veebilehel selgelt välja toodud. Samuti peavad igas e-poes olema leitavad müügitingimused. Nende puudumine on ohumärk.  

Dropshipping-poed müüvad tihti kas väga palju erinevat kaupa, jättes endast mulje kui suurest e-poest, või siis vastupidi keskenduvad vaid ühele konkreetsele tootele. Kui müüakse tundmatute kaubamärkide tooteid või selliseid tooteid, millel kaubamärk justkui  üldse puudub, siis tasub minna näiteks AliExpressi ja püüda otsida seda sama toodet. Kui leitakse samu ja sarnaseid vasteid, võib olla üsna kindel, et tegemist on dropshipping-poega.

Samuti võivad dropshippingule viidata väga pikad tarneajad või üldse ebaselge info kauba kättesaamise aja kohta.

Mida teeb Maksekeskus ohtude vähendamiseks?

Vastutustundliku makselahenduse pakkujana teeb Maksekeskus koostööd ettevõtetega, kes suudavad täita klientide tellimusi ja vastata tarbijate ootustele. Et selles veenduda, läbivad kõik Maksekeskusega liituda soovivad poed põhjaliku kontrolli. Kaupmehele võib see küll kaasa tuua tülikana näiva küsimuste ja kinnituste ringi, kuid samas aitab tagada mugava ostukogemuse kliendi jaoks.

Seega e-poed, kus toimub maksete vastuvõtmine Maksekeskuse teenuse kaudu, on läbinud põhjaliku taustakontrolli ja on üldiselt piisavalt turvalised, et sealt oste sooritada.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Telli siit e-kaubanduse uudiskiri!

E-kaubanduse nädala olulisemate uudiste ja põnevamate lugude uudiskiri!