Mobiil versus arvuti: kumba eelistatakse e-poodlemisel kasutada

Uuringud näitavad, et 60 protsenti e-ostudest tehakse mobiiltelefonis.Foto: Shutterstock

Kui veel loetud aastate eest oli mobiiltelefoni teiseks põhifunktsiooniks helistamise kõrval sõnumite saatmine, siis nüüd toob nutitelefon poe sinna, kus oled sina.

Mõne aasta eest ilmus Maksekeskuse blogis artikkel, kus oli juttu e-ostlemisest, mida toona tehti valdavalt süle- või lauaarvutis. Juba siis oli selge, et nutitelefonist ja tahvelarvutitest tehtavate ostude osakaal kasvab suure kiirusega. Soovitus oli mõelda oma e-poode arendades eelkõige mobiiltelefonide võimalustele, kuid jätta sisu kättesaadavaks ka laua- ja sülearvutites. 

Vahepealne pandeemia, mis Maksekeskuse kliendianalüüsi andmeil suurendas Eestis e-ostlejate arvu vähemalt 50 protsenti, andis e-kaubandusele uue hingamise. Eesti E-kaubanduse liidu andmetel oli Eestis mullu keskmine e-ostlemise kuukäive 300 miljonit eurot ning e-kaubandus moodustab juba vähemalt 20 protsenti kogu jaekaubanduse mahust. Eestis teeb e-oste hinnanguliselt 76 protsenti elanikkonnast. 

Lihtsus ja kasutajamugavus

Erinevad rahvusvahelised uuringud näitavad, et juba 90 protsenti esmasest toote või ettevõtte otsingust ning 60 protsenti e-ostudest tehakse mobiiltelefoni kasutades.

Seetõttu on iga e-poe pidaja jaoks  tema  veebilehe kujundus ja kasutajamugavus mobiilil äärmiselt olulised. Disain peab olema lihtne, selge ja liigsete hüpikakendeta. Kliendil on alati  soov leida otsitav võimalikult ruttu. Kui e-poe leht on aeglane või mobiilikasutajaga mittearvestav, klikitakse see lihtsalt kinni.

Mobiil vs arvuti

Matkaspordi  e-poe müügijuhi Kai Lossmanni sõnul on selgelt näha, et mobiiltelefoni kasutajate hulk e-poes järjest suureneb ja kliendi kasutusmugavus mobiiliekraanil peab olema samal heal tasemel kui kuvaril.

Kui võrrelda Matkaspordi e-poe käesoleva aasta esimese poole külastuste arvu 2020. aasta sama ajaga, siis on see mobiilidest kasvanud 75 protsenti, arvutitest aga 24 protsenti.

Müügitulu on samas võrdluses  mobiiliostudes kasvanud 127 protsenti ja süle- või lauaarvuti ostudes 33 protsenti. 

Kuna Matkaspordil on kauplused üle Eesti, tuleb arvestada nii veebipoe külastuste kui müügitulu osas seda, et paljud kliendid teevad eeltöö e-poes, kuid ostma lähevad siiski tavapoodi. Kuna hetkel pole ostmine mobiilis kasutajale ehk nii mugav kui see olla võiks, valitakse kaup välja mobiilis, kuid ost sooritatakse pigem arvutis. E-poe konversioonimäär on arvutist ostudel mobiili omadega võrreldes kolmekordne.

Kuidas muuta oma e-pood mobiilisõbralikuks? 

  • Veebilehe tundlik paigutus. Responsiivne paigutus võimaldab veebisaidil skaleerida oma suurust nii, et see sobiks kasutaja seadmega. 
  • Optimeerige veebisaidi kiirus. Portendi uuringu kohaselt on ühe sekundiga laaditava veebisaidi konversioonimäär kolm korda kõrgem kui viie sekundiga laaditaval saidil.
  • Tihendage fotosid. Piltide tihendamisel väheneb vaatamiseks laaditavate andmete hulk, mis suurendab veebisaidi kiirust.
  • Vältige hüpikaknaid. Neid on väiksel ekraanil väga ebamugav vaadata. 
  • Muutke nuppude paigutust ja suurust. Enamik mobiilseadmete kasutajaid kasutab navigeerimiseks pöialt. Nupud peaksid nupud olema piisavalt suured, et neid pöidlaga vajutada.
  • Suur ja loetav font. Testige, kas teie valitud fonti on mugav lugeda ka mobiilis. 
  • Vähem linke on parem. Vältige “sinist merd” ja kasutage tekstis linke nii vähe kui võimalik. 
  • Kujundus olgu lihtne. Eemaldage aegunud sisu, menüüde puhul vältige pikki valikute ja funktsioonide loendeid jms. 
  • Testige, kas veebisait on mobiilisõbralik. Seda saab teha siin

Allikas:  TechTarget artikkel 

Arendamine on hoos

Lossmanni sõnul käib hetkel nende lehe uuendamine. Lihvitakse nii kasutusmugavust kui ka disaini. “Just nimelt “Mobile First” – plaanis on see aasta lõpupoole ka live’i saada,“ selgitas ta. 

“Järjest olulisem on e-poe kvaliteet, kiirus ja kompetents igas etapis. Ka mobiilis. Alustades sellest, et lehesisene otsingunupp  töötaks laitmatult, menüü oleks loogiline ja filtrid arusaadava koha peal ning lõpetades ostukorvis kliendi jaoks ideaalse tarneviiside valikuga. Lisaks eri võimalused makseviiside osas – pangalingid, kaardimakse, erinevad järelmaksu võimalused – kõik see peab töötama laitmatult nii iPhone’i kui Androidi telefonis,”  rääkis Lossmann.

Rõhk mobiilivaatel

Juuksurite Ühenduse veebikülg on, nagu nimigi ütleb, loodud küllalt kindlale sihtgrupile.  Kõikvõimaliku juuksuritele vajaliku teabe kõrvalt leiab ka pisikese e-poe.

“Kuna veebikülje sihtgrupiks on juuksurid, kes pigem kasutavad telefoni internetis tegutsemiseks, siis tehakse põhilised ostud just telefoni kaudu. Peale tootevaliku presenteerimise, tahaks nö tuunida võimalikult lihtsaks ka kogu ostuprotsessi,” ütles Klaara OÜ tegevjuht Kertti Viru.

Viru sõnul alustasid nad vaid paari tootega ja siis polnud väga vahet, kui kiiresti müügipool toimis, aga kuna tooteid tuleb järjest juurde, siis on lehe uuendamisel üheks eesmärgiks just lähtuda telefoniga tehtavatest ostudest.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Telli siit e-kaubanduse uudiskiri!

E-kaubanduse nädala olulisemate uudiste ja põnevamate lugude uudiskiri!