Üle 4000 kaduva äri: 5 põhjust, miks Eesti e-poed ebaõnnestuvad

E-poodi tuleb võtta kui oma last, keda armastada ja kasvatada ning kelle eest järjepidevalt hoolitseda, et sirguks edukas ja elurõõmus täiskasvanu. Foto: Shutterstock

Üle 4000 Eesti e-poe on kas hääbunud või ei ela ega sure, tõdes oma mullusele uuringule tuginedes Eesti E-kaubanduse Liit. Eestis on registreeritud lausa 7700 e-poe domeeni, neist aktiivseid on liidu hinnangul aga alla poole.  

Jõulise panuse uute veebipoodide tekkimisse andis E-kaubanduse liidu andmetel koroonapandeemia – kahe aastaga lisandus koguni 2000 poodi, kuid arusaadavalt pole kõigile jätkunud turgu.

Poode loodi kergekäeliselt ja kiirustades, piisavalt läbi mõtlemata. Pandeemia lõppedes ja piirangute kadudes leidsid aga paljud ostjad tee tagasi tavapoodidesse.

Teiste kogemus on hea koht, kust õppida, et ise edukam olla. Toome järgnevalt viis tüüpilist viga, mida e-poodi luues kiputakse tegema.

Esiteks – puudulik äriplaan

Ikka ja jälle tuleb ette olukordi, kus entusiasm varjutab läbimõelduse. Enne e-poe loomist ei analüüsita piisavalt, kes on potentsiaalsed tarbijad, kui palju neid on, millised on nende tegelikud vajadused ja millise hinnaga saab tooteid või teenuseid müüa.

Näiteks, kui turg on väike, ei pruugi nišitoodete müük osutuda kasumlikuks. Samuti peab e-kaubanduses arvestama üleilmse konkurentsiga – klient võib leida sarnase toote teisest e-poest soodsamalt.

Ülimalt oluline on mõelda, milliseid eeliseid saab pood pakkuda kohalikule tarbijale – näiteks personaalsem lähenemine, kiirem tarne või kohalik tootmine.

Teiseks – liiga väike panus arendusse

Levinud on valearusaam, et pärast toodete veebi ülespanekut enam e-poe haldusega tegelema ei pea. E-poe veebiarendus on pidev töö ning kui sellega ei tegeleta, vananeb pood kiiresti tehnoloogiliselt ja visuaalselt. Nii e-poe platvorm kui seotud tehnilised rakendused vajavad uuendamist, et veeb püsiks töökorras.

Lisaks sellele tuleb arvestada tarbijate muutuvate harjumuste ja ootustega. Juba valmis e-poes tuleb laiendada funktsionaalsust, võtta kasutusele uusi tehnoloogiaid ja lahendusi. See kõik nõuab pühendumist.

Kolmandaks – ebamugav veebipood

Iga e-poe edus on kriitilise tähtsusega veebi kujundus ja kasutajamugavus. Raskesti navigeeritav pood ja ostukorv peletab kliendi kiiresti eemale. Ka see, kui e-poe leht avaneb aeglaselt või ei arvesta mobiilikasutajaga toob kaasa negatiivse ostukogemuse.

E-poe disain tuleks hoida lihtne, vältida liigseid hüpikaknaid ning liigsete andmete küsimist. Paku klientidele hästi töötavaid ja kohalikke (neile mugavaid) makselahendusi. Näiteks Maksekeskus võimaldab e-poes vastu võtta nii panga– kui kaardimakseid ja pakkuda kliendile osta kohe, maksa hiljem võimalusi – kõik ühe liidestuse ja partneriga.

Praegusel kliendil on aega vähe, võimalusi e-poodide vahel valida aga palju. Seetõttu on oluline, et e-poe otsing ja toodete filtreerimine töötaks veatult ning otsitavat oleks lehel lihtne leida. Jälgima peab, et tootekirjeldused oleksid korras ja piisavad ning toodete pildid värsked. See tekitab usaldust e-poe vastu ja kasvatab ostumotivatsiooni.

Neljandaks – poodi ei külastata

Veebipoe disain võib olla veatu, kuid see üksi ei too müüki. Tihti jäetakse unarusse küsimus, kuidas kliendid poe üldse üles leiavad.

Selleks, et leht oleks leitav, on vaja see optimeerida otsingumootoritele (SEO) nagu Google ja Bing ning jälgida, et oluliste märksõnade kaudu oldaks lihtsalt leitav.

Kõlab triviaalselt, ometi kiputakse seda viimast tegema üle jala. On ju üldteada ütlemine, et veebilehte, mis asub alles otsimootori teisel lehel, ei leia keegi.

Parema nähtavuse saavutamiseks võib kasutada ka Google´i makstud reklaame. Kui endal oskusi napib, tasub kaasata SEO või Google Ads´i ekspert. Tänapäeval ei saa ka muidu, kui olla kõigis enimkasutatud sotsiaalmeediakanalites ning sealtkaudu omakorda liiklust e-poodi juhtida.

Viiendaks – halb lao juhtimine

Oluline roll e-äriga õnnestumises on ka laomajandusel. Kui suurt kaupade varu ikkagi hoida? Kui varuda liiga palju, paneb see asjatult raha kinni. Kui varu on liiga väike, jäävad palju ostud ära. Kui kaupa laos ei ole, saab ostja selle kätte hilja, tulemuseks pettunud klient ja võimalik mainekahju.

Tänane e-ostja ei oota enam vaid kiiret tarnet, vaid ka mugavaid kauba tagastusvõimalusi. Kui tagastus on korraldatud ebamugavalt või segaselt, on ka suurem oht, et klient loobub ostust. Eesrindlikumates e-poodides ei võta rahatagastus enam palju aega, vaid käib paari klikiga.

Kokkuvõttes – e-kaubandus on muutunud paljudele lihtsaks ja kättesaadavaks, kuid see ei ole väljakutseteta. Võtkem e-poodi kui oma last, keda armastada ja kasvatada ning kelle eest tuleb järjepidevalt hoolitseda, et sirguks edukas ja elurõõmus täiskasvanu. Veebipoega õnnestumise märksõnaks on pühendumus. 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Telli siit e-kaubanduse uudiskiri!

E-kaubanduse nädala olulisemate uudiste ja põnevamate lugude uudiskiri!